Al sinds 1994 staat het Pinkster- wegrace evenement jaarlijks op de kalender van de motorclub AMBC uit Staphorst. Ooit is het begonnen met enkele klassen voor snelle race- brommers, veelal huisvlijt van enthousiaste tuners. Maar de laatste vijftien jaar is de term ‘brommerraces’ allang niet meer de juiste.
De tweetakt-tuners van weleer zijn er namelijk bijna niet meer. Oorzaak; de opkomst van de viertakt brommer/ scooter en het feit dat de jeugd van tegenwoordig bijna niet meer zelf sleutelt EN geen brommer meer rijdt. De machines waarmee men tegenwoordig racet zijn al echte volbloed-racers dus het tunen is ook bijna niet meer nodig.
Gevolg van deze ommekeer is wel dat het aantal deelnemers bij de brommer- wegraces op Pinkstermaandag in Staphorst de laatste 10 jaar langzaam maar zeker minder wordt. De hobby-rijders van weleer die met hun getunede fietsje langs de circuits trokken zijn allemaal ouder geworden, zijn getrouwd en hebben de helm in de bekende wilg gehangen. Eén ding is echter niet gewijzigd, namelijk hun liefde voor de sport. En dus zijn veel van de brommerracers van vroeger nu ouder van een kind dat het race-virus met de paplepel ingegoten heeft gekregen. En die nu dus op een race motortje wil stappen.
Minibike trainingen
Hiervoor is anno nu volop de gelegenheid. De AMBC organiseert sinds jaar en dag haar wekelijkse minibike-trainingen op circuit De Tippe in Staphorst en als een jong talentje (of de ouder van dit talentje) na een bepaalde periode van trainen en ervaring opdoen het gevoel heeft dat een volgende stap gemaakt kan worden mag men op zesjarige leeftijd beginnen bij de organisatie RAP Holland en kan het jonge talent een volledig seizoen strijden om de Nederlandse minibike titel in diverse klassen.
Als het talent vervolgens wat ouder is geworden kan de overstap gemaakt worden naar een andere organisatie, de SOBW, voluit de Stichting Organisatie Brommer Wegraces. Hier rijden de wat oudere talenten die zijn overgestapt uit de minibike racerij van de RAP Holland en natuurlijk de overgebleven hobbyrijders die zojuist genoemd zijn. Ook bij de SOBW zijn weer diverse categorieën waarin er geracet kan worden. De bedoeling is dan dat het jonge talent op een gegeven ogenblik klaar is voor de overstap naar het grote werk, het racen op een motorfiets.
Hetgeen hierboven is beschreven zou een werkplan kunnen zijn van de Nederlandse motorbond KNMV. Hoe zetten we een organisatie op in Nederland om jonge motorsport talenten op te vangen en te begeleiden met als doel deze talenten uiteindelijk de stap naar een bepaald niveau te laten maken. Of dit niveau dan op nationaal, Europees of zelfs op wereldniveau ligt hangt af van vele onbekende factoren. De basis is echter wel gelegd en hierop kan verder gewerkt worden.
Helaas liggen de feiten anders. De beide genoemde organisaties RAP Holland en SOBW hebben hun eigen competities en helaas behoort een samenwerking tussen beide organisaties op dit moment nog niet tot de mogelijkheden. Er liggen hieraan natuurlijk redenen ten grondslag. Onder andere de totaal verschillende lay-outs van de circuits die beide organisaties gebruiken.
Een minibike circuit is namelijk totaal anders, en veel kleiner van opzet, dan een circuit waarop de SOBW haar races afwerkt. De mannen van de Staphorster AMBC hebben echter eens goed nagedacht en kwamen tot de conclusie dat een dergelijke samenwerking waarbij de rijders van de RAP Holland en SOBW op dezelfde dag en op hetzelfde circuit rijden in Staphorst wel degelijk mogelijk is. Het bekende circuit de Tippe bied namelijk deze mogelijkheid wel.
Pinksterraces nieuwe stijl
Alle opties afgewogen hebbende, en nadat er afgelopen winter vele gesprekken gevoerd zijn met de diverse organisaties en de bond, heeft de wegracecommissie van de motorclub toch doen besluiten dit jaar een nieuwe uitdaging aan te gaan. Pinksterraces nieuwe stijl is het motto. Een nieuw circuit met een compactere lay-out wat meer spektakel voor het publiek zal bieden, en een dag-vullend programma met daarin de mooiste klassen van RAP Holland en SOBW aan de start met vele jonge talenten om zodoende een aantrekkelijk pakket voor het publiek te creëren. De AMBC denkt met dit programma een eerste stap te kunnen zetten en de toekomst van deze mooie sport in Staphorst te kunnen waarborgen. De club hoopt dat, mocht deze pilot aanslaan, dit een basis kan zijn voor de toekomst en wellicht dat er door deze nieuwe opzet ideeën ontstaan bij de Nederlandse motorbond, de KNMV, over de toekomst van de jeugdopleiding op wegrace gebied in Nederland.
Wat komt er aan de start?
De motorrace liefhebber zal zeggen, allemaal prachtig maar wat is er dan allemaal te zien in Staphorst op tweede Pinksterdag? En terecht. Zoals gezegd is er getracht een pakket samen te stellen met daarin de mooiste klassen uit de minibike en brommer-wegrace. Op minibike gebied komen de twee snelste jeugdklassen, de Junior A en B aan de start. De laatste jaren is de AMBC zeer verheugd met de deelname van plaatselijke rijders en clubleden in deze categorieën en mocht de club zich zelfs gelukkig prijzen met enkele Nederlandse kampioenen in deze Junior klassen. In het seizoen 2017 zijn er ook weer enkele plaatselijke favorieten te zien waarvoor het publiek op de banken kan staan. Ivar Wesselink en Kyano Veijer komen uit in de Junior A klasse terwijl het jonge clublid Jayant Choté als regerend kampioen in de A categorie afgelopen winter de overstap heeft gemaakt naar de B categorie en daarin dit seizoen ook uitstekend presteert. Ook de zogenaamde Open 40 en Open 50 categorieën zullen we in Staphorst zien. Dit zijn de snelste minibike categorieën waarin reglementair technisch het meeste is toegestaan. Fantastische duels zijn hier te zien op het scherpst van de snede. In de open 40 klasse strijdt de Staphorster coureur Damian Boessenkool mee en is hij na twee races zelfs koploper.
Op ‘brommer’ gebied, de term ‘brommerraces’ zal in de volksmond waarschijnlijk wel nooit verdwijnen, zien we drie categorieën aan de start. Afgelopen jaar mocht de AMBC haar 50 jarig jubileum vieren en werd er een reünie georganiseerd van oud- SOBW rijders. Vele coureurs van weleer kwamen hierop af en met name in de snelste Expi klasse liet dit prachtige strijd zien. Hoewel deze tweetakt Expi klasse helaas aan populariteit verliest vanwege de eerder genoemde redenen en daarbij gepaard de hoge kosten van het tunen van deze racers is het in Staphorst nog altijd één van de populairste klassen. Op en top getunede 50cc tweetakt races zien we hier aan de start en er is inmiddels alweer een lobby bezig om een mooi startveld in deze klasse te zien. Het publiek zal genieten dat staat vast!
Een klasse die de laatste jaren menig talent heeft voortgebracht is de Yamaha R125 cup. Deze door bouwmarkt Gamma en Yamaha ondersteunde categorie bied een uitstekend pakket voor het jonge talent. Een racemotor en alle toebehoren en professionele begeleiding bij de races. Dit met als doel het begeleiden en opleiden van jong talent. Gelukkig zien we deze spannende klasse tweede Pinksterdag ook in Staphorst aan de start. De naam Gebben is in de motorwereld en in Staphorst natuurlijk een hele bekende. Als Yamaha dealer in Rogat is Gebben natuurlijk ook betrokken bij deze Yamaha R125 cup en men heeft zelfs een eigen raceteam wat actief is in de nationale OW Cup wegraces. De AMBC is blij dat Gebben motoren als evenementsponsor verbonden is aan dit evenement.
De laatste klasse op brommergebied is een oude bekende, de zogenaamde Puchjes. In de begindagen van de brommerwegrace was het misschien wel de drukst bezette categorie. Later werden de schakelbrommers populairder en raakten de Puch Maxi’s in de vergetelheid. Er bleef echter een grote groep Puch fans die deze automaatjes bleven tunen en er mee racen. Ook in 2016 kon het publiek op circuit De Tippe een vol startveld met deze Puch Maxi’s zien en ze komen dus dit jaar terug.
Weer geen NSF100 cup in Staphorst
Een gemis op deze dag is de zogenaamde Molenaar NSF100 cup. Al enige jaren ontbreekt deze populaire cup in Staphorst vanwege de problemen die organisator en naamgever Arie Molenaar heeft met het circuit in Staphorst. Het zou te gevaarlijk zijn voor de rijders en de snelheden zouden te hoog liggen. Het is zeer jammer dat juist deze klasse, waarin plaatselijke rijders als Rick Dunnik en Loran Faber in voorgaande jaren kampioen werden, niet voor eigen publiek kan rijden. Ook dit seizoen rijd er in de persoon van Damian Boessenkool weer een plaatselijk talent mee. Ondanks dat het circuit dit jaar wordt aangepast en de voor Molenaar bezwaarlijke punten eruit zijn gehaald wil men niet overstag gaan. Dit ondanks eerdere toezeggingen dit jaar wel naar Staphorst te komen. Een tegenvaller voor de Staphorster club waarvan de commissieleden zo hard hebben gewerkt om aan de eisen van Molenaar tegemoet te komen.
Een nieuwe start
Zo ziet de organiserende commissie van de AMBC deze Pinksterraces 2017. Een nieuwe start en een nieuwe uitdaging met deze ééndaagse opzet. De klassen die te zien zijn zullen volop spektakel bieden voor de toeschouwers. De term ‘familie-evenement’ waarmee de AMBC de laatste jaren dit evenement aanduid gaat dit jaar ook zeker weer op. Prachtige motorraces en daarnaast entertainment voor de kinderen met springkussens en draaimolens. Vanwege de compacte opzet van het circuit en het hele terrein kunnen pa en ma rustig naar de races kijken terwijl de kinderen zich vermaken op de speeltoestellen. Als ze tenminste niet hun vriendje of vriendinnetje willen aanmoedigen die meestrijdt bij één van de race-klassen.
Zoals altijd is de toegang voor dit AMBC evenement vrij evenals het parkeren. Voor alle duidelijkheid, de AMBC organiseert dit jaar dus voor het eerst een eendaags evenement op tweede Pinksterdag. De minibike races waren vorig jaar nog op de zaterdag voor het pinksterweekend, dit is nu niet het geval. De zaterdag wordt door de club gebruikt om het circuit op te bouwen. Alle trainingen en wedstrijden zullen op de maandag verreden worden.